MAAK KENNIS
MET EEN NIEUWE 
RACEKLASSE

Snelle wagens met een geweldige
uitstraling en geluid.

GT'S & PROTOTYPES

In 2017 gaat het nieuwe officiële Benelux kampioenschap van start, de GT & Prototype Challenge powered by HANKOOK. Organisator van dit nieuwe kampioenschap is V-Max Racing Management B.V. uit Breda, al vanaf 2001 verantwoordelijk voor de Internationale Supercar Challenge.  Het nieuwe, door de KNAF en de RACB goedgekeurde, Benelux kampioenschap is bedoeld voor de snelste GT’s  met motoren boven de 500 PK en de open- en gesloten prototypes. De 12 races in 2017 zijn verdeeld over 6 evenementen op de circuits van Zandvoort en Assen in Nederland en Zolder en Spa-Francorchamps in België.  

DE GT DIVISIE

De GT divisie is bedoeld voor de officiële GT3’s van merken zoals Ferrari, Lamborghini, Audi en Mercedes, maar ook de diverse GT’s die vooraan reden in de Supercar Challenge zoals de Mosler, Pumax RT, Volvo, Vicora en de Renault RS01. Allemaal wagens met een geweldige uitstraling en een prachtig geluid.

DE PROTYPE DIVISIES 

Het tweede deel van het startveld zal bestaan uit de proto’s verdeeld in drie divisies, de gesloten wagens met het silhouet van een Le Mans Proto zoals de Ginetta G57 en de Ligier P3. Een tweede groep met de open CN bolides als de Norma en Wolf GB08 die qua snelheid niet veel onder doen voor de eerste groep en een derde divisie voor de Radical SR3 en Praga R1.

Een deel van deze wagens was het afgelopen seizoen al actief in de Supercar Challenge.  


Door de opstart van dit nieuwe Benelux kampioenschap wordt voor deze complete groep wagens nu een geheel eigen podium geboden met een eigen identiteit en een eigen startveld.

De nieuwe GT & Prototype Challenge zal voor een deel haar eigen weg gaan maar ook aanwezig zijn tijdens evenementen waar de Supercar Challenge aanwezig is om zo gezamenlijk een aantal faciliteiten te delen zoals de TV registratie.

P3 BOLIDES ZEER AANTREKKELIJK

Vooral de nieuwe P3 Prototypes zijn razend populair. Een aantal fabrikanten hebben een licentie gekregen deze wagens te gaan ontwikkelen en bouwen gebaseerd op een vrij strikt reglement. Allen maken gebruik van dezelfde motor, versnellingsbak en elektronica. Al kort na de introductie van deze nieuwe wagens nam er een Ginetta P3 deel aan de Supercar Challenge in 2016 gevolgd door twee Ligiers die een geweldige indruk hebben achtergelaten. 


Ligier heeft inmiddels orders voor meer dan 75 wagens waarvan een groot gedeelte reeds is afgeleverd en de andere 4 fabrikanten, zoals bijvoorbeeld Ginetta, van deze streng gereglementeerde wagens komen aardig op stoom. Ginetta levert op dit moment ook een G57 versie uitgerust met een Chevrolet LS3 6.3 liter V8 motor. 


Er wordt met deze wagens deelgenomen aan lange afstandsraces maar de wagens blijken, o.a. door de zeer lage running kosten, ook uitermate geschikt voor de uursraces en worden door een groot aantal teams ingezet.

KALENDER & RACEFORMAT

De voorlopige kalender bestaat uit 6 evenementen: 

RACE FORMAT

Het format per weekend bestaat uit twee vrije trainingen van 40 minuten, een kwalificatie van 30 minuten een twee races van 60 minuten + 1 lap, één op zaterdag en één op zondag.  


Tijdens beide races is er een verplichte pitstop met de gelegenheid van rijder te wisselen. De duur van de pitstop is afhankelijk van de resultaten vanuit vorige races.  Er is een handicapsysteem met een maximum van 30 extra te behalen resultaatseconden.

De GT divisies staat open voor rijders met maximaal een bronze FIA Rating. 


In de overige divisies kunnen deelnemers tot aan een Silver FIA rating deelnemen. In voorkomende gevallen zal door de organisatie een standaard aantal resultaatseconden worden toegekend aan deze "Silver" rijders.  


INDELING DIVISIES

Op basis van de op het inschrijfformulier aan te geven specificaties van de wagens zal de definitieve indeling in de divisies worden bepaald. Alle wagens met een Internationale of Nationale ASN homologatie kunnen worden toegelaten.

DIVISIE 1

GT en GT3’s met minimaal 500 PK en minimum gewicht van 1.200 kg  

DIVISIE 2

P3 Prototype van de merken Ligier, Ginetta, Norma, Riley en Adess in originele cup specificatie 

en Ginetta G57 (restricted)

DIVISIE 3

CN proto’s vanaf 2014 zoals Norma, Wolf en PRC 2000 CC en Praga R1T

DIVISIE 4

Radical SR3, Praga R1 en oudere CN wagens


DE ORGANISATIE

De organisatie is in handen van V-Max Racing Management B.V. uit Breda, die als sedert 2001 verantwoordelijk is voor de Internationale Supercar Challenge. Het team achter deze succesvolle promotor onder leiding van Dick van Elk bestaat uit Renata Aartsen en Renate Berendsen die op dagelijkse basis verantwoordelijk zijn voor de evenementenorganisatie. 


Tijdens de evenementen zelf wordt het team aangevuld met een grote groep professionals en vrijwilligers bij wie superbenzine door de aderen stroomt en die maar één doel hebben, fantastische autosport organiseren en hier vreselijk veel plezier aan beleven. 

PUBLICITEIT
& SPONSORING

Vanzelfsprekend is publiciteit en promotie van groot belang voor een raceklasse. Van alle races zullen videoproducties worden gemaakt die worden uitgezonden via RTL7 in Nederland en internationaal via het nieuwe kanaal MOTORSPORT.TV.


Natuurlijk kan men alle reportages ook terug zien via de website, social media en het eigen videokanaal op Youtube: www.youtube.com/user/supercarchallengetv

TEAMS

GEÏNTERESSEERD IN DEELNAME EN NU DE VOLGENDE STAP?

Wanneer u een prachtige wagen heeft en een team, dan weet u de weg en kan u zich direct inschrijven. Wanneer u niet over deze faciliteiten beschikt, geen team en/of racewagen, geen probleem, er zijn teams die u alle zorgen uit handen kunnen nemen alsof u een auto huurt bij Hertz, een  kwestie van aankomen, instappen en van start.

Een kleine selectie van de teams die u verder kunnen helpen:

GEGEVENS OPVRAGEN

Wanneer u meer informatie wilt ontvangen welke teams wagens beschikbaar hebben voor de GT & Prototype Challenge, neemt u dan contact op met V-Max Racing Management via telefoonnummer 076 5430200 of mail info@supercarchallenge.nl. 

Wanneer u wagens beschikbaar heeft om in te zetten in de GT & Prototype Challenge, laat het ons weten en we kunnen uw gegevens doorgeven aan geïnteresseerden. 

INSCHRIJVEN

Wanneer u zich wilt inschrijven kunt u een digitaal inschrijfformulier per mail opvragen via info@supercarchallenge.nl 

Inschrijfgeld per divisie voor seizoen 2017 :


• Divisie GT:                    € 11.000,00

• Divisie Prototype 1:    € 11.000,00

• Divisie Prototype 2:    €   9.000,00

• Divisie Prototype 3:    €   7.500,00


Genoemde prijzen zijn exclusief BTW

BANDENSERVICE
EN OVERIGE
FACILITEITEN

HANKOOK is de vaste bandenleverancier voor deze nieuwe GT & Prototype Challenge en is tijdens alle evenementen aanwezig voor het leveren en monteren van banden. 

De specialisten van HANKOOK zijn aanwezig om waar nodig technische assistentie te verlenen bij het afstellen van de wagens.
Er wordt gereden op Slicks en Full wets (intermediate banden zijn niet toegestaan), het maximum aantal te gebruiken banden per weekend voor de races is gesteld op 8 banden. 

MEER INFORMATIE

Bent u geïnteresseerd in deelname of wenst u nadere informatie, neem dan contact op met V-Max Racing Management B.V. 


Tijdens kantoortijden:  076-5430200
Mobiel Dick van Elk   :  06-53798219
E-mail:      info@supercarchallenge.nl

Supercar Challenge

GT & Prototype Challenge

1 /
GT & Prototype
Introductie
Kalender & format
Divisies
Organisatie
Publiciteit & sponsoring
Teams
Inschrijven
Bandenservice
Meer informatie:

Over Maglr

Deze publicatie is tot stand gekomen met Maglr Pro